clear float
clear float
'

Islám nemá ve svém učení násilí, říká senátor Mezian, lékař ze Sýrie

Moje žena ani sestry v Sýrii šátek nenosily, český národ dokáže rozeznávat extremisty od normálních lidí, říká lékař Hassan Mezian. Do Československa se přestěhoval ze Sýrie už téměř před padesáti lety. Zůstal a nyní je senátorem za ČSSD. "Islám, pokud vím, nemá násilí ve svém učení," říká Mezian.

Jak vnímáte, že když česká vláda kývla na to, že přijme patnáct syrských rodin s nemocnými dětmi do České republiky, někteří politici, včetně členů vlády, řeší, že by měla hrát roli jejich víra, ne jenom zdravotní stav?
U těch patnácti dětí je to záležitost humánní a víra by neměla hrát vůbec žádnou roli. Není to v duchu Listiny základních práv a svobod ani Ústavy České republiky.

Zaráží vás to, že se víra i u nemocných dětí, jež potřebují pomoci, tak řeší?
Rozhodně zaráží, protože náboženství v tom nemůže, nesmí hrát žádnou roli. Jakým způsobem by ty lidi identifikovali? V jejich dokladech ani není kolonka pro víru.

Měla by podle vás Česká republika přijmout více uprchlíků z oblasti válečného konfliktu v Sýrii?
Pletou se dva pojmy - uprchlík a emigrant. Uprchlík je něco jiného. Migrace je přirozený sociální proces. Co se týče uprchlictví, já si myslím, že by skutečně účinnější bylo dělat všechno možné, aby skončilo násilí a válka v Sýrii a aby se ti lidé se mohli vrátit domů. Ti lidé nechtějí emigrovat, chtějí se vrátit domů. Účinnější je pomáhat jim tam a Česká republika jim pomáhá. Extremistů je málo, ale jsou víc slyšet

Jak jakožto muslim žijící v Československu od roku 1967 vnímáte klima v české společnosti? Začali se k vám někteří lidé chovat jinak, protože jste muslim?
Já se neprezentuji jako muslim, jsem tu bezmála padesát let. Věřím v Boha. Kdo si myslí, že moje víra vyplývá z mého jména nebo místa narození, nebo náboženství mých rodičů, je povrchní. Já jsem věřící, vadí mi zneužití náboženství k teroru. Ti lidé, kteří zneužívají náboženství k teroru, mu vůbec nerozumí. Teroristé chtějí v Evropě rozsévat atmosféru paniky a neklidu. Extremisté se zase snaží vyvolávat islamofobii a nahánět strach lidem z neexistujícího, protože v České republice de facto neexistuje žádná muslimská komunita. Ti lidé jsou dávno integrováni, asimilováni do společnosti. Jsou většinou ze smíšených rodin a většina z nich náboženství neřeší.

Pozorujete v Česku výrazný vzestup islamofobie, nebo je to spíš otázka jednotlivců, kteří jsou hlasitěji slyšet?
Je to tak, je to otázka jednotlivců, extremistů, kteří jsou hlasitěji slyšet a snaží se nějakým způsobem zviditelnit a získávat body přes strach lidí.

Jaký byste použil hlavní argument při rozhovoru s lidmi, kteří si ztotožňují islám s fundamentalisty z takzvaného Islámského státu?
Islám, pokud vím, nemá násilí ve svém učení. Český národ je vzdělaný a dokáže rozeznávat extremisty od normálních lidí, kteří se prezentují svou prací. Konvička není důvěryhodný. Patří spíš psychiatrovi

Mluvčí sdružení Islám v ČR nechceme Martin Konvička dokonce o islámu mluví jako o "úchylárně postavené na donucení" a o tom, že by bylo podle něj ideální, kdyby se muslimové na své náboženství vykašlali. Nemyslíte, že by jeho aktivitami mohla zabývat i policie?
Martin Konvička pro mě není důvěryhodný člověk. Patří spíš do rukou psychiatra. Divím se, že ho vědecká obec drží mezi sebou a že je možné, že učí studenty.

Znáte se s některými lidmi z Ústředí muslimských obcí? Znáte třeba pana Muneeba Hassana Alrawiho, který stojí v jeho čele? A zaznamenal jste jeho kázání před lety v brněnské mešitě, že muslimové mají své děti odmalička učit nenávisti k neuznávání Alláha?
Na půdě Senátu jsme měli setkání náboženských skupin v rámci dialogu mezi náboženstvími. A při této příležitosti jsem ho viděl. Jinak ty další věci jsem neřešil.

A pokud jde o to jeho kázání?
Já jsem to neřešil, protože jsem ho neslyšel. Učení muslimů, tak jako učení jiných náboženství - a teď bych si dovolil citovat, i když ne doslova, Tomáše Halíka - by se mělo vysvětlovat v historickém a kulturním kontextu. Jen moje matka nosila šátek. Sestry v Sýrii ani žena ne

Co soudíte o islámském právu šaría a o zahalování žen?
To jsou dvě různé věci. Většina prvků práva šaría už ve většině islámských zemí neexistuje. V islámských zemích platí normální právo. Já mám dvě sestry, které studovaly právo a to bylo právo kompatibilní s evropským právem, mezinárodní právo. Co se týká drastických prvků práva šaría... islámské země většinou prodělávají proměny. A necitlivý přístup k rozvoji těchto zemí může pomáhat k tomu, aby se někteří lidé zradikalizovali a abychom je uvrhli do náruče teroristů.

A co se týče třeba hidžábu, nosí ho vaše žena, má zahalenou hlavu?
Moje žena nenosí hidžáb. Ani moje sestry, když jsem byl v Sýrii, ho nenosily. Jen moje maminka nosila šátek, moje sestry žádný hidžáb neměly. Vyrostl jsem v Sýrii, kde ženy chodily v tom, v čem se cítily nejlépe.

Karikatury v Charlie Hebdo jsou nevkusné, teroristický čin odsuzuji

Viděl jste karikatury ve francouzském časopise Charlie Hebdo, který se stal terčem teroristického útoku? Co jim říkáte?
Jsou nevkusné. Nemám rád zesměšňování víry všeobecně, jakékoli víry. Ať křesťanské, židovské... Vulgarismy všeobecně nemám rád. Ale je to jejich právo a svoboda slova. Odsuzuji ten teroristický čin, který se stal ve Francii, jednoznačně.

Jak jste vnímal vystoupení prezidenta Miloše Zemana na konferenci Let My People Live! ke společnému útoku na tzv. Islámský stát za účasti stálých členů Rady bezpečnosti OSN? Jinak podle něj hrozí "superholokaust" ze strany radikálních islamistů...
Za prvé nemám rád používání slova holokaust k něčemu jinému, než čemu se říká holokaust. Měl by zůstat symbolem vraždění nevinných nacistickým Německem a termín holokaust patří k tomuto. Jinak si myslím, že by se měly využít všechny možnosti prevence. Ať už je to vzdělání těch národů, spolupráce s islámskými zeměmi. A neměli bychom se vměšovat necitlivě do otázek těchto zemí.

Na rozdíl od prezidenta se ministr zahraničí Lubomír Zaorálek domnívá, že se musí mobilizovat především muslimské země a podle premiéra Bohuslava Sobotky není možné jen vojenské řešení. Souhlasíte tedy spíše s nimi než s prezidentem?
Spíše souhlasím s panem Zaorálkem a s panem premiérem. Pana prezidenta neřeším. Zahraniční politiku této země řeší vláda. Islámský stát nemá s islámem společného nic. Jsou to zločinci

Ministr Zaorálek ale také doslova řekl, cituji: Máme pátou kolonu v evropských zemích a to žádnou válkou nevyřešíme. Dotkla se vás osobně ta slova o páté koloně?
Já jsem to neslyšel, nevím, v jakém kontextu to řekl a koho tou pátou kolonou myslel.

Mluvil o tom, že není možné zaútočit v Sýrii nebo někde jinde, kde působí Islámský stát nebo al-Káida, protože už je v Evropě "pátá kolona".
Semena teroru a radikalismu mohou existovat kdekoli, v jakémkoli náboženství. Pokud by k tomu nebyl citlivý přístup, určitě to může vést k radikalizaci. Radikálové mohou být buď náboženští fanatici nebo lidé, kteří vyvolávají islamofobii, aby destabilizovali společnost.

Dělají podle vás arabské země dost pro to, aby zastavily vzestup Islámského státu?
Nemám rád slovo Islámský stát, je to zločinecká organizace. Je to organizovaný zločin, který nemá s islámem nic společného. Islámské státy jsou i spojenci v boji proti těm zločincům.


Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/islam-nema-ve-svem-uceni-nasili-rika-senator-mezian-lekar-ze-syrie-p94-/domaci.aspx?c=A150130_132023_domaci_kop, 31.1.2015, autor: Josef Kopecký

ČSSD SENÁT PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY

Facebook - o čem diskutujete

Kalendář akcí

{datum:"den";}

Zobrazit všechny akce